Koronavírus

Aktuális helyzet

Jelenleg gyakorlatilag vesztegzár alatt van a világ, de függetlenül attól, hogy más országok engedik-e utazni a lakóikat, Magyarország március 16-án éjfélkor lezárta a határait, így csak magyar állampolgárok vagy az állandó tartózkodási engedéllyel vagy regisztrált és lakcímkártyával rendelkező külföldiek léphetnek be az ország területére, de utóbbiaknak kötelező 14 napos karanténba vonulni.

Ázsiában már normalizálódni látszik a helyzet, de az első európai gócpont Olaszország kivételével Európa még bőven befelé megy a járványba. Olaszországban leghamarabb májusban lehet a helyzet normalizálódására számítani, de Nyugat-Európában épp ekkora várják a tetőzést, ami Magyarországot ennél valamivel később érheti el, az amerikai kontinensen pedig egyelőre nem látszik még, hogy mekkora most és mekkora lesz a baj. Ahogy azt sem, hogy a járvány lecsengését követően annak tanulságai és következményei alapján milyen hatásokkal és mennyi ideig kell számolni.

Házigazdákat érintő intézkedések

A házigazdákat természetesen a határzár érinti leginkább, hiszen külföldi vendégre így nem lehet számítani, és egészen odáig, hogy feloldják a határzárat, az erre az időszakra eső foglalások elvileg teljes visszatérítésre jogosultak. Fontos lehet még a fürdők, mozik, színházak, múzeumok, könyvtárak és az Állatkert bezárása, és a legutóbb bevezetett kijárási korlátozás és vásárlási rend.

Ezen felül akinél vendég van, akár magyar, akár külföldi, fontos, hogy tisztában legyen azzal, hogy mit kell tennie, ha a vendég arra gyanakszik, hogy esetleg megfertőződött a koronavírussal. Ilyen esetben az MTÜ által készített tájékoztató szerint értesíteni kell a Nemzeti Népegészségügyi Központot, őket viszont jelen esetben csak zöld számokon lehet elérni, ami csak magyar számról hívható, így ha a vendégnek nincs ilyenje, akkor a házigazdának kell intézni a telefont. A vendég semmiképpen ne menjen orvoshoz és ne is mozduljon ki a lakásból, amíg nem kap információt a további teendőkről. Amennyiben szükséges, a kerületi ügyeletet is lehet keresni, ők külföldi számról is elérhetők.

Airbnb policy

Az Airbnb a koronavírus helyzet alakulása mentén többször frissítette az ezzel kapcsolatos lemondási feltételeket, amiben az első igazán komoly változás március 14-én történt, amikor is az összes március 14. előtt foglalt és március 14. és április 14. közöttre eső utazás esetében ingyenes lemondást biztosított a vendégeknek és hostoknak egyaránt, az április 14. utáni foglalásokra pedig a vendégek számára lehetővé tette, hogy coronavirus cancellation requestet küldjön, amiben megkérik a hostot, hogy mondja le (ez esetben büntetés nélkül). Erre 48 órát adtak reagálni, utána lejárt a request és megmarad a foglalás.

A fenti policy bevezetését nagy felzúdulás és még nagyobb káosz követte, tömeges lemondásokkal és nagy kérdőjelekkel, mint például hogy mi történik az április 14. utáni foglalásokkal, vagy azokkal, akik ugyan március 14. és április 14. között utaztak volna, de már március 14-e előtt lemondták a foglalást és nem kaptak teljes visszatérítést. Utóbbival kapcsolatban ellentmondásos információk érkeztek különböző ügyfélszolgálati munkatársaktól, kezdve onnan, hogy a március 11. és 13. között lemondott, de egyébként az új policy szerint teljes visszatérítésre jogosult foglalások esetében az Airbnb fedezi a teljes visszatérítés és a normál lemondási feltételek szerint járó összeg közötti különbözetet egészen odáig, hogy semmilyen veszteséget nem hajlandók enyhíteni. Mindezzel hatalmas teher került a különböző lemondási kérések és ilyen-olyan okokra hivatkozások kezelésével nem csak a hostokra, hanem a saját ügyfélszolgálati dolgozóikra is. Lassan kiderült az is, hogy sok (vagy minden?) esetben az Airbnb fee-t a teljes visszatérítés mellett is csak utazási kredit formájában térítik vissza a vendégnek, ami szintén rosszul vette ki magát a hostok körében.

Végül március 31-én egy személyes üzenet kíséretében a CEO bejelentette, hogy az ingyenes lemondást kiterjesztik egészen május 31-ig, és a normál lemondási díj 25%-át állják a host felé, és ennek megfelelően frissítették a koronavírussal kapcsolatos lemondásokra vonatkozó policyt.

Ez egy időre ismét rendezi a helyzetet, de van néhány csapda a dologban. Az egyik, hogy a 25% nem a szállásdíj, hanem a lemondás után járó díj 25%-a, ami csak abban az esetben jelenti a teljes szállásdíj 25%-át, ha valamelyik strict policy esetében a vendég a 7, 30, vagy 60 napon belül mondja le a foglalást. Amennyiben ennél több nappal előre, akkor az eredeti szállásdíj 12,5%-át állja az Airbnb, ahogy moderate policy esetén az érkezés tervezett napja előtti öt napon belül is, minden egyéb esetben pedig az összeg 0. Ez is természetesen több a semminél, és mint ilyen, valamennyit segít a hostoknak, de fontos tudni, hogy mivel számolhatunk.

Ezen felül egy ügyfélszolgálati levelezés alapján a fentieket is csak abban az esetben állja az Airbnb, ha a vendég a koronavírusra hivatkozik a lemondásnál, ha határzárra, vesztegzárra, törölt járatra, akkor nem, hanem csak a “sima” Extenuating Circumstances policyt alkalmazza, és a host nem kap semmit.

Az is kiderült, hogy az Airbnb a vendégnek ezekben az esetekben utazási kreditként adja csak vissza a teljes visszatérítés és a normál lemondási díj különbözetét, aminek az az eredménye, hogy az a vendég, aki szeretné a teljes összeget visszakapni a számlájára, ezt úgyis a hosttól fogja ezt kérni, aki nem elég, hogy így plusz teendőt kap a nyakába, de ha ezt megteszi, akkor bukja a 25%-ot, amit egyébként megkapna az Airbnb-től. Fontos tudni azt is, hogy abban az esetben, ha a vendég megelégszik az utazási kredittel, az Airbnb az adott összeg 25%-át nem azonnal fizeti ki a hostnak, hanem bizonyos időközönként egyben, és ugyan állítólag majd beazonosítható lesz, hogy mely foglások után érkezett a kifizetés, egyelőre ez nem lekövethető, egy adott időszakra csak egy bulk payment érkezik az alapértelmezett számlára. Azoknak, akik több lakást üzemeltetnek, és főleg több tulajdonosnak, ez meglehetősen problémás, de remélhetőleg hamarosan a korábbi ígéret szerint a házigazda műszerfalon elérhető lesz majd erről részletesebb információ.

Április 22-én küldött újabb tájékoztatót a hostoknak az Airbnb, amely szerint április 30-ig szankciók nélkül mondhatnak le bármely március 15. előtt végzett idei foglalást, ha nem tudnak vendégeket fogadni vagy hosszabb távú foglalásokat szeretnének. Ilyen esetekben nem kell díjat fizetni, az adott napok nem kerülnek zárolásra a naptárban, és a lemondás a Superhost minősítést sem érinti. UPDATE: május elején meghosszabbították a büntetés nélküli lemondás határidejét, így ha útban van egy 2020-as foglalás, május 15-ig lemondhatod, amennyiben még március 15. előtt érkezett. Május 15. után a jelenlegi állás szerint már csak a június 15. előtti foglalásokat lehet büntetés nélkül lemondani.

A május 31. utáni foglalásokkal egyelőre nem foglalkoznak, a hostra és a vendégre bízzák, hogy megegyezzenek. UPDATE: Május 1-én a policy-t kiterjesztették a június 15-ig kezdődő foglalásokra azzal, hogy a vendég átteheti más dátumra az utazást, illetve ha kénytelen lemondani, akkor teljes visszatérítést kap, és a host nem kap semmilyen kárpótlást, ezekre a foglalásokra ugyanis már nem lesz érvényes a fenti 25% kifizetés. Egy fél mondat alapján nehezebbé is válik maga a lemondás, ugyanis most már igazolni kell az egyhítő körülményt: “Ha a szabályzat értelmében le szeretnél mondani egy foglalást, igazolnod kell az enyhítő körülményekkel kapcsolatos tényeket, és/vagy dokumentumokat kell benyújtanod az enyhítő körülmény igazolására”. UPDATE2: A május 22-i frissítés szerint a policy-t kiterjesztették a június 30-ig kezdődő foglalásokra is, az ennél későbbiekre pedig a vendég küldhet ingyenes lemondási kérést (ez a fentebb említett coronavirus cancellation request). UPDATE2: Június 1-én ismét frissítettek, most már a július 15-ig kezdődő foglalásokra érvényes a policy.

Érdemes viszont nem kizárólag a lemondási feltételekkel foglalkozni, mert az Airbnb készített egy meglehetősen hasznos koronavírus információs oldalt, ahol a házigazdák és a vendégek is sok kérdésre választ kaphatnak.

Booking policy

A Booking hivatalosan vis majort hirdetett, aminek fényében ingyenesen lemondhatók az arra jogosult foglalások, amivel kapcsolatban részletes tájékoztatást adnak a vonatkozó infó oldalon, azzal a kiegészítéssel, hogy az április 6. után érkező foglalásokra alapvetően a normál policy érvényes, de minden foglalás, ami valamilyen utazási korlátozás, határzár, stb. miatt nem tud megvalósulni, vis majornak minősül. Az ilyen lemondások esetében a jutalékot nem számolják fel, a Partner Hubon pedig folyamatos tájékoztatást nyújtanak az aktualitásokról.

cdc-w9KEokhajKw-unsplash